چگونگی نگهداری و استفاده از سمعک

چگونگی نگهداری از سمعک و استفاده از سمعک - دلآوا سمعک

سمعک‌ها در بهبود شنوایی و درک گفتار افرادی که کم شنوایی انتقالی و حسی‌عصبی دارند مفید هستند. سمعک ارتعاشات صوتی را تقویت می‌کند و سلول‌های موئی سالم گوش ارتعاشات بزرگتر را به سیگنال‌های عصبی تبدیل می‌کند. سپس این سیگنال‌ها به مغز ارسال می‌شوند. آسیب بیشتر به سلول‌های موئی، موجب کم شنوایی بیشتر و نیاز به تقویت بیشتر سمعک است. مهمترین مسئله در بهبود شنوایی توسط سمعک تجویز و تنظیم دقیق سمعک توسط شنوایی شناس می‌باشد. مسئله مهم بعدی چگونگی نگهداری و استفاده از سمعک است تا کیفیت صدای مطلوب سمعک حفظ شود. ما در این مقاله قصد داریم همه‌ی این نکات مهم را در اختیار شما بگذاریم. 

موارد مهم موفقیت در استفاده از سمعک

انتظارات فرد و استفاده مستمر او از سمعک کلیدی برای موفقیت در بهره برداری از سمعک می‌باشد. هنگام تجویز و تهیه سمعک این نکات را به ذهن بسپارید که سمعک برای بهبود شنوایی شما چه کارهای می‌تواند و چه کارهایی نمی‌تواند انجام دهد.

بهبود شنوایی:

بدون درنظرگرفتن این‌ که تکنولوژی سمعک شما تا چه اندازه ممکن است پیشرفته باشد(به استثنا برخی موارد)، اکثر سمعک‌ها نمی‌توانند شنوایی شما را به حد طبیعی برگردانند. سمعک‌ها مثل سایر پروتزها باعث می‌شوند تا عملکرد عضو یا حس مربوطه به میزان زیادی بهتر شود، ولی نمی‌توانند به حالت طبیعی نرمال یه فرد سالم بازگردد.

نوع و میزان کم شنوایی:

میزان رضایت‌ فرد از سمعکش خیلی به نوع و میزان کم شنوایی‌اش بستگی دارد. عملکرد سمعک‌ها با توجه به نوع و میزان کم شنوایی افراد متفاوت هستند. معمولا 95 درصد افراد کم‌شنوا می‌توانند از سمعک استفاده کنند. اما میزان رضایت‌ و بهره‌مندی از سمعک در افراد مختلف با توجه به کم شنوایی آن‌ها مختلف است.

شنوایی در محیط‌های پر سروصدا:

هیچ سمعکی وجود ندارد که همه صداهای محیطی و نویز محیط را به طور کامل فیلتر کند. با توجه به سطح تکنولوژی سمعک‌ها، بعضی از آن‌ها انواع نویزهای محیطی را کمتر تقویت می‌کنند و صدای اضافی آن‌ها کمتر است. به همین دلیل سبب می‌شود که فرد کم‌شنوا در محیط‌های پُرسروصدا احساس راحتی بیشتری داشته باشد.

اندازه و راحتی:

قالب یا پوسته سمعک نامرئی باید مناسب و اندازه مجرای گوش شما باشد. هنگام استفاده از سمعک نباید درد و زخم احساس کنید. البته هفته اول شما وجود آن را در گوش‌تان احساس می‌کنید،ولی بعد از یک هفته عادی می شود و احساس راحتی خواهید داشت.

صداها:

سمعک‌ها باعث می‌شوند که شما صداهای آهسته و آرام را بشنوید. (مثل صدای کودکان و گفتار آهسته) که بدون سمعک نمی‌شنیدید. سمعک از شنیدن صداهای بلند و آزاردهنده جلوگیری می‌کند. البته صداهای خیلی بلند که برای افراد طبیعی آزاردهنده هست ممکن است برای فرد کم‌شنوا هم غیرقابل‌تحمل باشد.

سوت سمعک یا فیدبک:

موقع قرار دادن سمعک در گوش، شنیدن صدای سوت طبیعی است. ولی اگر سوت سمعک بعد از قرار گرفتن در گوش ادامه داشته باشد احتمالا سمعک به‌طور کامل داخل گوش قرار نگرفته یا قالب سمعک مناسب گوش نیست و یا تنظیم سمعک نامناسب است.

احساس رضایت:

باید به‌طور پیوسته و حداقل روزی 8 ساعت از سمعک‌تان استفاده کنید. استفاده مداوم از سمعک باعث می‌شود کیفیت زندگی شما بهتر شود و رضایت بیشتری از سمعکتان داشته باشید.

دوره عادت پذیری به سمعک:

در مدت عادت‌پذیری و سازگار شدن با سمعک به توصیه‌های شنوایی‌شناس خود توجه کنید. بیشتر افراد قبل از این‌که به‌طور کامل از مزایای سمعک‌شان بهره‌مند شوند نیاز دارند که دوره عادت‌پذیری را طی کنند. این دوره ممکن است چند روز تا یک ماه طول بکشد.

موارد مهم در استفاده از سمعک - دلآوا سمعک

چگونه باید از سمعک نگهداری کرد؟

  • سمعک‌ها را دور از گرما و رطوبت نگهداری کنید.
  • همان‌طور که آموزش دیدید، سمعک خود را تمیز کنید زیرا جرم و ترشحات گوش به سمعک شما آسیب می‌زند.
  • به‌موقع فیلتر (وکس گارد) سمعک را تعویض کنید.
  • هنگامی که سمعک روی گوش‌تان هست از اسپری مو یا محصولات مشابه استفاده نکنید.
  • هنگامی که از سمعک استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید.
  • باتری تمام شده را بلافاصله تعویض کنید.
  • اگر مدتی از سمعک استفاده نمی‌کنید باتری را از داخل سمعک خارج کنید چون ممکن است سولفاته شود و به سمعک آسیب بزند.
  • باتری‌های سمعک و خود سمعک را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.
  • موقع خواب و حمام سمعک خود را بردارید.
  • هنگامی که سمعک را استفاده نمی‌کنید آن را داخل جعبه مخصوص خودش قرار دهید.
  • به هیچ عنوان به سمعک خود آب نزنید زیرا یک وسیله الکتریکی است و باعث خرابی آن می‌شود.
چگونگی نگهداری از سمعک - دلآوا سمعک

چگونه از سمعک استفاده کنیم؟

برای رضایت کامل از سمعک خود باید صبور باشید. استفاده مداوم از سمعک کمک می‌کند زودتر با آن سازگار شوید. از ویژگی‌ها و مشخصات سمعک خود به طور کامل آگاه باشید. در حضور شنوایی‌شناش، طرز گذاشتن و برداشتن سمعک روی گوش، تمیز کردن سمعک، شناسایی سمعک گوش راست و چپ و جایگذاری درست باتری سمعک، تنظیم کردن ولوم و استفاده از برنامه‌های سمعک برای محیط‌های مختلف را تمرین کنید و به خوبی یاد بگیرید. در صورت هرگونه سوال یا مشکل به شنوایی‌شناس خود مراجعه کنید. هنگامی که اولین بار از سمعک استفاده می کنید ممکن است برخی موارد زیر را تجربه کنید:

احساس ناراحت کننده ای دارم:

ممکن است بعضی افراد روزهای اول استفاده از سمعک، تاحدی احساس ناراحت‌کننده‌‎‌ای داشته باشند. در این صورت با شنوایی‌شناس خود مشورت کنید. چند روز طول می‌کشد که این احساس برطرف شود و به سمعک خود عادت کنید.

صدای خودم خیلی بلند است:

وقتی سمعک در گوش قرار می‌گیرد سبب بسته شدن مجرای گوش می‌شود، به همین دلیل فرد صدای خودش را داخل سرش بلندتر می‌شنود. در روزهای اول استفاده از سمعک شایع و نرمال است. معمولا در بیشتر افراد با گذشت زمان از بین می‌رود و عادی می‌شود.

سمعک من سوت می‌زند:

سوت زدن سمعک علت های مختلفی دارد. ممکن است به دلیل قرار نگرفتن کامل قالب سمعک داخل گوش یا مناسب نبودن اندازه قالب یا پوسته سمعک باشد. ممکن است مجرای گوش فرد توسط جرم گوش یا ترشح پر شده باشد و وقتی سمعک در گوش قرار می‌گیرد سوت بزند.

صدای نویز زمینه محیط را می‌شنوم:

سمعک نمیتواند به طور کامل صداهایی که شما می‌خواهید بشنوید مثل صدای گفتار را از صداهایی که نمی‌خواهید بشنوید مثل صدای محیط و نویز زیمنه از یکدیگر جدا کند. البته سمعک‌ها با توجه سطح تکنولوژی آن‌ها، نویزهای محیطی را کمتر و گفتار را بیشتر تقویت می‌کنند ولی به طو کامل صدای محیط حذف نمی‌شود. بااین‌حال، گاهی‌اوقات ممکن است سمعک به تنظیم مجدد نیاز داشته باشد.

سخن پایانی

نحوه خرید سمعک، نحوه استفاده از سمعک و چگونگی نگهداری از سمعک نیاز به آموزش‌های ویژه توسط متخصص شنوایی شناس دارد. در دلآوا سمعک همه‌ی تلاش تیم ما بر این است که فرد کم شنوا از سمعک خود بیشترین رضایتمندی و بهره‌مندی را داشته باشد. در صورت مشکل در هر کدام از این موارد و یا هرگونه سوال در مورد انواع سمعک ها، قیمت سمعک‌ها و یا انتخاب مناسب‌ترین سمعک می‌توانید با ما تماس بگیرید.

راه های ارتباط با دلآواسمعک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *