انواع سمعک

انواع سمعک- دلاوا سمعک
انواع سمعک- دلاوا سمعک

بطور کلی انواع سمعک بر اساس شکل، تکنولوژی و برند سمعک طبقه بندی می‌شوند. تجویز سمعک مناسب برای هر فرد به عوامل مختلفی از جمله میزان کم شنوایی وی، شرایط محیطی، توانایی و خواسته های او بستگی دارد. در کلینیک شنوایی و تجویز سمعک دلآوا کلیه ارزیابی‌های لازم برای انتخاب سمعک مناسب شما انجام می‌شود. همچنین می‌توانید از مشاوره رایگان خرید سمعک در دلآوا سمعک بهره‌مند شوید. در ادامه با انواع سمعک آشنا می‌شوید.

انواع سمعک

بطور کلی انواع سمعک بر اساس شکل، تکنولوژی و برند سمعک طبقه بندی می‌شوند. تجویز سمعک مناسب برای هر فرد به عوامل مختلفی از جمله تست شنوایی سنجی و میزان کم شنوایی وی، شرایط محیطی، توانایی و خواسته‌های او بستگی دارد. در کلینیک شنوایی و تجویز سمعک دلآوا کلیه ارزیابی‌های لازم برای انتخاب سمعک مناسب شما انجام می‌شود. همچنین می‌توانید از مشاوره رایگان خرید سمعک در دلآوا سمعک بهره‌مند شوید. در ادامه با انواع سمعک آشنا می‌شوید.

انواع سمعک- دلاوا سمعک
انواع سمعک- دلاوا سمعک

انواع سمعک بر اساس شکل ظاهری

سمعک‌ها بر اساس شکل ظاهری در دو دسته قرار می‌گیرند

سمعک داخل گوشی

سمعک داخل گوشی درون مجرای گوش قرار می‌گیرد. این سمعک‌ها بر اساس مدل گوش افراد ساخته و برای افت شنوایی ملایم تا کمی شدید تجویز می‌شوند.

سمعک پشت گوشی- دلاوا سمعک

سمعک پشت گوشی

سمعک پشت گوشی در پشت لاله گوش قرار می‌گیرد. این سمعک‌ها از طریق لوله یا سیم به قالب گوش وصل شده و صدا را به درون مجرای گوش انتقال می‌دهند.

سمعک داخل گوشی

سمعک داخل گوشی درون مجرای گوش قرار می‌گیرد. این سمعک‌ها بر اساس مدل گوش افراد ساخته و برای افت شنوایی ملایم تا کمی شدید تجویز می‌شوند.

سمعک پشت گوشی- دلاوا سمعک

سمعک پشت گوشی

سمعک پشت گوشی در پشت لاله گوش قرار می‌گیرد. این سمعک‌ها از طریق لوله یا سیم به قالب گوش وصل شده و صدا را به درون مجرای گوش انتقال می‌دهند.

انواع تکنولوژی سمعک

سمعک‌ها بر اساس نوع تکنولوژی در چهار دسته قرار می‌گیرند

سمعک وایرلس

سمعک وایرلس- دلاوا سمعکسمعک وایرلس

در سمعک های وایرلس دو گوش به یکدیگر متصل می شوند و صدای ورودی را با هم پردازش میکنند.اتصال دو گوش باعث می شود فرد صداها را به صورت دقیق مکان یابی کند و تشخیص دهد. این ویژگی باعث می شود این سمعک ها بسیار به گوش طبیعی شبیه باشند.

سمعک هوشمند

سمعک هوشمند- دلاوا سمعکسمعک هوشمند

سمعک های هوشمند یکی از پرطرفدارترین سمعک ها هستند.این سمعک ها به طور اتوماتیک توانایی آنالیز محیط، تغییر صداها و تغییر برنامه را دارند. با توجه به محیط پیرامون فرد کم شنوا صداها را کم و زیاد می کنند و طبق شرایط برنامه سمعک را تغییر می دهند.

سمعک دیجیتال

سمعک آنالوگ- دلاوا سمعکسمعک دیجیتال

سمعک های دیجیتال نسل دوم سمعک ها هستند که فناوری های جدیدتری دارند.نسبت به سمعک های آنالوگ اندازه ی کوچکتری دارند و دارای ویژگی هایی مثل میکروفون جهت دار، تشخیص صدای گفتار از صدای محیطی و تقویت بیشتر صدای گفتاری می باشند.

سمعک آنالوگ

سمعک آنالوگ- دلاوا سمعکسمعک آنالوگ

سمعک‌های آنالوگ شکل قدیمی سمعک‌های دیجیتالی است که این روزها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نوع سمعک جز ابتدایی‌ترین سمعک‌ها هستند و امروزه تقریبا رایج نیستند. سمعک‌های آنالوگ به طور کلی همه صداها، چه گفتار چه صدای محیطی را به یک شکل تقویت می کنند.

سطح تکنولوژی سمعک‌ها

سمعک‌‌های عالی

سمعک‌های Premium

پیشرفته‌ترین سمعک‌ها هستند که ویژگی‌های زیادی دارند. امکانات فراوانی برای آن ها تعبیه شده و بالاترین قیمت سمعک را دارند.

سمعک های میانی

سمعک‌های Mid-Range

سمعک های گروه میانه یا متوسط در مقایسه با سمعک های پایه ویژگی های پیشرفته تر و قیمت بالاتری دارند و سطح تکنولوژی آن ها جدیدتر است.

سمعک های پایه

سمعک هایBasic  

سمعک‌های گروه پایه (Basic یا Essential) جزو اولین گروه از سمعک ها هستند که تکنولوژی ساده و قیمت کمتری دارند.

انواع برند سمعک

کلینیک شنوایی دلآوا سمعک نمایندگی انواع برندهای سمعک را داراست که باتری سمعک و لوازم جانبی انواع برندهای سمعک روز دنیا را با مناسب‌ترین قیمت و بهترین کیفیت ارائه می‌دهد. 

سمعک ادیفون (audifon)

سمعک ادیفون (audifon)

سمعک ادیفون محصول کشور آلمان و یکی از با کیفیت ترین سمعک های روز دنیا محسوب می‌شود. تنها کمپانی که تحقیق و توسعه و تولید سمعک هایش به طور 100% در آلمان انجام می‌شود. ادیفون متعلق به گروه KIND، بزرگترین کسب و کار خانوادگی در زمینه آکوستیک شنوایی در آلمان است. از این رو کاملا با چالش های روزانه آشناست و نیازهای کم شنوایان را درک می‌کند.صدای سمعک ادیفون بسیار صاف، طبیعی و بدون نویز می‌باشد و کاربران رضایت زیادی دارند.

سمعک زیمنس (signia)

سمعک زیمنس (signia)

شرکت زیمنس از قدیمی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده سمعک، محصول کشور آلمان می‌باشد که امروزه به نام سیگنیا تغییر یافته است. از ویژگی‌های بارز سمعک زیمنس این است که از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌کند.سمعک زیمنس در انواع مدل برای نیاز های مختلف ارائه شده است و روز به روز کیفیت خود را افزایش می‌دهد.

سمعک اتیکن (Oticon)

سمعک اتیکن (Oticon)

شرکت تولیدکننده سمعک اتیکن در سال 1904 در دانمارک تاسیس شده است و جزو قدیمی ترین سمعک ها در دنیا محسوب می‌شود و در تحقیقات شنوایی بسیار فعال است. سمعک اتیکن مطابق با بالاترین استانداردهای کیفیت تولید می‌شود و به نیاز فرد کم‌شنوا بسیار توجه دارد. این کمپانی در صنعت وسایل کمک شنوایی نیز در دنیا شناخته شده است.

سمعک فوناک (Phonak)

سمعک فوناک (Phonak)

شرکت فوناک در سال 1947 در کشور سوئیس تاسیس شده است. سمعک فوناک از بهترین و کاربردیترین سمعک ها در جهان است. از تکنولوژی جدید دنیا استفاده می‌کند و روزانه در حال پیشرفت است. مشهورترین سمعک فوناک سمعک مخصوص کودکان است ولی انواع مختلف سمعک برای همه‌ی سنین را نیز ارائه کرده است.

سمعک ویدکس (Widex)

سمعک ویدکس (Widex)

شرکت ویدکس در سال 1956 در کشور دانمارک تاسیس شد. بیش از نیم تجربه در زمینه طراحی و تولید سمعک دارد و با فناوردی روز دنیا گامی در جهت تولید سمعک های هوشمند برداشته که بسیار موفق بوده است. سمعک ویدکس در مدل های وایرلس نیز ارائه شده است و در کشورهای مختلف به فروش می‌رسد و طرفداران زیادی دارد.

سمعک یونیترون (Unitron)

سمعک یونیترون (Unitron)

سمعک یونیترون محصول کشور کانادا است.به سرعت پیشرفت کرده و موفقیت های فراوانی داشته است و در زمینه سمعک و تجهیزات شنوایی فعالیت می‌کند. سمعک یونیترون جایزه طراحی خوب سمعک را به خود اختصاص داده و مجموعه از بهترین سمعک‌های نامرئی و پشت گوشی ظریف را ارائه داده است.

انواع سمعک شارژی- دلاواسمعک

انواع سمعک شارژی

امروزه در برند‌های مختلف انواع سمعک شارژی تولید شده است. سمعک شارژی نوعی از انواع سمعک است که دارای باتری داخلی هستند، نیاز به تعویض باتری یک بار مصرف ندارند و توسط دستگاهی شارژ می‌شوند. بعد از 4ساعت شارژ فرد می‌تواند 24ساعت از سمعک خود استفاده کند که این ویژگی در قیمت سمعک شارژی تاثیرگذار است. در بیشتر موارد سمعک‌های بدون شارژ گزینه رایج تری هستند هرچند برندها بیشتر از گذشته سمعک شارژی تولید می‌کنند.

مزایا و معایب انواع سمعک شارژی

  • مزایا
  • استفاده راحتتر برای افراد دارای ضعف بینایی و عدم نیاز به تعویض باتری
  • صرفه جویی در وقت و هزینه
  • در صورت عدم دسترسی به باتری سمعک خاموش نمی‌شود.
  • هزینه کمتر
  • معایب
  • عدم کنترل و تعویض باتری توسط کاربر
  • وابستگی به شارژر اگر شارژر خراب یا فراموش شود مشکل ساز است.
  • تنوع کمتر سمعک های شارژی

کوچک‌ترین انواع سمعک

امروزه کمپانی‌ها به تولید کوچک‌ترین انواع سمعک پرداخته‌اند زیرا اکثر افراد دوست ندارند سمعکشان دیده شود. از کوچک‌ترین انواع سمعک ها می‌توان به سمعک نامرئی ، سمعک CIC و یا سمعک پشت گوشی RIC اشاره کرد که با استفاده از تکنولوژی جدید سمعک، در سایز بسیار کوچک ساخته شده‌اند و قابل رویت نمی‌باشند.

قیمت انواع سمعک

عواملی مانند ظاهر سمعک، برند سمعک و تکنولوژی سمعک در قیمت سمعک تاثیر دارد.

قیمت انواع سمعک به عوامل مختلفی بستگی دارد. از آنجا که قیمت سمعک فاکتور مهمی برای خرید سمعک است باید موارد تاثیرگذار در قیمت انواع سمعک برای کاربران به خوبی توضیح داده شود تا بعد از آن با مشورت شنوایی شناس بهترین سمعک انتخاب شود. برای انتخاب سمعک فقط نباید به موارد اقتصادی توجه شود بلکه ویژگی های سمعک، کیفیت صدای آن و نیاز فرد کم شنوا نیز بسیار مهم است.

  • از لحاظ ظاهری انواع گوناگون سمعک با قدرت‌های مختلف وجود دارند که هرکدام مناسب نوع خاصی از کم‌شنوایی می‌باشند.
  • از لحاظ برند سمعک، هرکدام از برند ها انواع مدل‌های مختلف سمعک با کیفیت ها و ویژگی‌های خاص را به بازار عرضه کرده‌اند که سبب تفاوت قیمت آن‌ها شده است.
  • از نظر تکنولوژی سمعک، کمپانی ها سمعک‌ها را از تکنولوژی ساده تا پیشرفته تولید کرده‌اند که هرچقدر تکنولوژی سمعک جدیدتر باشد به طبع قیمت بالاتری خواهد داشت.

قیمت

انواع سمعک ارزان

همیشه سمعک ارزان به معنی بد بودن آن سمعک نیست.

همه برندهای بزرگ سمعک در دنیا، انواع سمعک‌ها را در رده‌های مختلف تولید کرده‌اند که معمولا ارزانترین قیمت انواع سمعک، پایین‌ترین رده سمعک آن شرکت است. در نظر داشته باشید که هر سمعکی که فرد انتخاب می‌کند باید حداقل‌های لازم را داشته باشد و نیاز او را برطرف کند. معمولا سمعک‌های با تکنولوژی قدیمی و سمعک‌های آنالوگ ارزان‌ترین قیمت سمعک را دارند ولی امروزه تولید آن‌ها بسیار محدود شده است. از ویژگی‌های مهم یک سمعک تنظیم خودکار آن بر اساس محیط است. اگر فرد در معرض صدای بلندی قرار گرفت سمعک صدا را کم می‌کند تا به گوش فرد آسیب نرسد. سمعک‌های هوشمند و فرا هوشمند دارای این ویژگی هستند. قیمت سمعک ارزان در رده تکنولوژی هوشمند و فراهوشمند حداقل 4 میلیون تومان می‌باشد.

انواع سمعک برای بزرگسالان

هدف اصلی ما در تجویز انواع سمعک برای بزرگسالان ارتباط بهتر آن‌ها، حضور آن‌ها در جمع‌های مختلف،انجام فعالیت‌های روزانه، بهتر شدن کیفیت زندگی و کمتر شدن تاثیرات کم‌شنوایی بر زندگی آن‌ها است. بزرگسالان می‌توانند انواع سمعک‌ها را با توجه به نوع کم‌شنوایی و نیاز خود استفاده کنند.

عادت پذیری به انواع سمعک برای بزرگسالان

در بزرگسالانی که برای اولین بار می‌خواهند از سمعک استفاده کنند ممکن است چند هفته‌ اول استفاده برای آن‌ها سخت باشد و عادت نکرده باشند. مغز چون مدت طولانی صداها را نشنیده به زمان نیاز دارد تا بتواند کم‌کم دوباره به آن‌ها عادت کند.

در روزهای اول استفاده از سمعک برای بزرگسالان، باید صبور باشید. بهتر است که اوایل استفاده، ساعات کمتری از سمعک استفاده شود و به تدریج ساعات استفاده از سمعک افزایش پیدا کند ولی این موضوع به خود فرد و زمان عادت‌پذیری او نیز بستگی دارد. کم‌کم مغز شما یاد می‌گیرد تا صداهای کم اهمیت را نادیده بگیرد و بر روی صداهای مهم مثل صداهای گفتاری تمرکز کند. این اتفاق نیاز به زمان دارد. بنابراین باید صبور باشید و در مواقع نیاز از ادیولوژیست خود کمک بگیرید. اگر در عادت‌پذیری به صداهای سمعک جدیدتان مشکل دارید، اوایل سمعک را در محیط‌های آرام و خلوت مثل خانه استفاده کنید و سپس کم‌کم سمعک را در محیط‌های شلوغ و پر سرو صدا مثل خیابان، رستوران‌ها یا مجالس مهمانی استفاده نمایید.

تجویز انواع سمعک برای بزرگسالان سمعک دو گوشی بهتر است یا تک گوشی؟

ميزان بروز کم‌شنوایی نیز با افزایش سن افزايش مي‌يابد. در بیشتر افراد، کم‌شنوایی ناشی از افزایش سن (پیرگوشی)، به صورت دوطرفه و از نوع کم‌شنوایی حسی‌عصبی رخ می‌دهد. بنابراین افراد با کم‌شنوایی دوطرفه ممکن است از دو سمعک و یا فقط از یک سمعک استفاده کنند. هدف از تجویز سمعک دوگوشی، حفظ مزایای شنوایی دوگوشی از طریق تقویت و پردازش پیشرفته‌ سیگنال می‌باشد. استفاده از سمعک به صورت دوگوشی مزایای دارد که به صورت تک‌گوشی ممکن است فرد آن‌ها را تجربه نکند.

مزایا و معایب انواع سمعک تک‌گوشی و دوگوشی

  • مزایای سمعک دوگوشی
  • بهتر شدن درک گفتار در حضور نویز و محیط پر سر و صدا
  • مکان یابی و جهت یابی بهتر صدا
  • کیفیت بالای صدا
  • وضوح بیشتر صداهای گفتاری
  • بیشتر شدن راحتی شنیداری
  • بیشتر شدن اعتماد به نفس در مکالمات
  • معایب سمعک تک گوشی
  • تنبلی گوشی که سمعک ندارد و محرومیت شنیداری گوش
  • محرومیت شنوایی گوشی که سمعک ندارد سبب کم شدن تشخیص گفتار آن گوش می‌شود.
  • مشکل در مکان یابی صدای و فهم گفتار
  • مشکل در جهت یابی صدا
  • استفاده به صورت تک گوشی تاثیر کمتری در درمان وزوز گوش دارد.
انواع سمعک برای کودکان- دلاوا سمعک

انواع سمعک برای کودکان

تجویز انواع سمعک برای کودکان و نوزادان بعد از انجام تست‌های غربالگری شنوایی انجام می شود. بعد از به دنیا آمدن کودک و قبل از ترخیص از بیمارستان باید تست غربالگری شنوایی نوزادان انجام شود. یادگیری نوزاد از ابتدای تولد از طریق شنوایی اتفاق می‌افتد. والدین باید با انجام تست غربالگری شنوایی نوزادان از سلامت شنوایی نوزاد خود در ماه‌های اول زندگی‌اش مطمئن شوند. انجام تست‌های زیر برای کودکان ضروری می‌باشد لازم به ذکر است که این تست‌ها ساده و آسان و بدون درد است و معمولا در حالت خواب انجام می‌شود.

انواع سمعک برای کودکان

تجویز انواع سمعک برای کودکان و نوزادان بعد از انجام تست‌های غربالگری شنوایی انجام می شود. بعد از به دنیا آمدن کودک و قبل از ترخیص از بیمارستان باید تست غربالگری شنوایی نوزادان انجام شود. یادگیری نوزاد از ابتدای تولد از طریق شنوایی اتفاق می‌افتد. والدین باید با انجام تست غربالگری شنوایی نوزادان از سلامت شنوایی نوزاد خود در ماه‌های اول زندگی‌اش مطمئن شوند. انجام تست‌های زیر برای کودکان ضروری می‌باشد لازم به ذکر است که این تست‌ها ساده و آسان و بدون درد است و معمولا در حالت خواب انجام می‌شود.

انواع تست غربالگری شنوایی نوزادان

انتشار صدا از گوش داخلی (تست OAE)

تست OAE اولین آزمونی است که در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان، بکار برده می‌شود.این تست با تخمین تقریبی حساسیت شنوایی در کنار ABR اعتبار بیشتری دارد.

پاسخ خودکار شنوایی مغزی (تست ABR)

تست ABR آزمونی است که همزمانی پاسخ‌های مسیرهای عصبی شنوایی را اندازه‌گیری می‌کند و در تشخیص کم‌شنوایی کودکان نقش مهمی دارد. 

اهمیت تجویز انواع سمعک برای کودکان

سمعک می‌تواند به بهتر شدن شنوایی و گفتار کودکان کم شنوا کمک کند، به‌ویژه کودکانی که مبتلا به کم شنوایی حسی‌عصبی هستند.

اگر شنوایی‌شناس برای کودک شما سمعک تجویز کرد، کودک باید از سمعک‌ها به صورت مداوم استفاده کند زیرا:

  • از تولد تا سه سالگی زمان حساسی است و رشد مغز کودکان سریع است. به همین دلیل شنیدن همه‌ی صداها به‌صورت دائمی برای رشد و تکامل عصب شنوایی، گفتار و زبان او ضروری است.
  • گوش دادن و صحبت کردن با کودک در رشد و توسعه زبان او اهمیت زیادی دارد. برای یادگیری کودکان کم شنوا، باید با تربیت شنوایی و گفتار درمانی و همچنین تمرکز روی ورودی شنیداری کودک به او کمک کرد.
  • شنوایی پیوسته و مداوم برای کودکان مهم هست. به‌ویژه در ارتباط نوزادان و خردسالان با والدین‌شان که منجر به رابطه‌ای منسجم و قابل پیش‌بینی در خانواده می‌شود.
نکات مهم در تجویز سمعک برای کودکان
زمان تجویز سمعک

بهترین زمان استفاده از سمعک برای کودکان، قبل از 6 ماهگی است و تجویز سمعک مناسب و یک برنامه توانبخشی خوب می‌تواند به مهارت‌های رشدی کودک  کمک کند.

نوع سمعک

برای بیشتر کودکان کم شنوا بدون در نظر گرفتن میزان کم شنوایی، سمعک پشت گوشی (BTE) تجویز می‌شود و سمعک پشت گوشی BTE مناسب‌ترین سمعک برای کودکان است.

تجویز سمعک دوگوشی

در کودکان مبتلا به کم شنوایی دوطرفه باید سمعک بصورت دوگوشی تجویز شود. زیرا باعث وضوح بهتر صدا، جهت یابی مناسب و درک گفتار بهتر در کودک می‌شود.

عادت کردن به انواع سمعک برای کودکان

عادت کردن به سمعک برای کودکان ممکن است سخت و زمان‌بر باشد. این مشکل در کودکانی که از نوزادی به‌طور مداوم از سمعک استفاده نکردند بیشتر است. اگر کودک در گذاشتن سمعک‌ها روی گوشش مقاومت می‌کند یا نسبت به آن واکنش منفی دارد، برای رفع این مشکل روش هایی وجود دارد:

  • از هدبند نرمی که سمعک‌ها را محکم نگه دارد استفاده کنید، طوری که روی میکروفون‌ها را نپوشاند.
  • استفاده از گیره‌های نگهدارنده سمعک برای وصل کردن به لباس کودک مهم است. حتی اگر کودک سمعک‌ها را بردارد، این وسایل گران‌ قیمت گم نمی‌شوند.
  • سمعک‌ها را وقتی که با کودک خود فعالیتی سرگرم‌کننده انجام می‌دهید روی گوشش بگذارید، وقتی که تمایل کمتری نسبت به برداشتن سمعک‌ها دارد و سرگرم فعالیت مورد علاقه‌اش است.
  • اگر کودک شما به‌طور مرتب سمعک‌ها را از روی گوشش برمی‌دارد، این ممکن است نشانه‌ای از احساس ناراحتی به علت قالب نامناسب باشد. در این موارد سریع به شنوایی‌شناس مراجعه کرده که قالب جدید تهیه شود.

خرید و تجویز انواع سمعک

کلینیک شنوایی سنجی و تجویز سمعک دلآوا

با ما تماس بگیرید

با ما تماس بگیرید

سوالات رایج

پرتکرار ترین سوالات شما درباره انواع سمعک

سمعکی برای فرد بهتر است که افت شنوایی او را کامل پوشش دهد، قدرت آن مناسب باشد، سایز سمعک تاحد ممکن کوچک باشد، تکنولوژی سمعک جدید و پیشرفته باشد، کیفیت صدای مطلوبی داشته باشد و در عین حال قیمت مناسبی داشته باشد.

به طور کلی سمعک‌ها به دو نوع سمعک داخل گوشی و سمعک پشت گوشی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این دو دسته از مدل‌های مختلفی تشکیل شده اند که برای افت شنوایی مختلف مناسب هستند و اندازه‌های گوناگون دارند.

اسم انواع سمعک ها در شکل‌های متنوع شامل: سمعک جیبی، سمعک عینکی، سمعک استخوانی، سمعک پشت گوشی ریک، سمعک پشت گوشی BTE، سمعک نامرئی، سمعک داخل گوشی CIC، سمعک داخل گوشی ITC و ITE می‌باشد.

قیمت انواع سمعک به فاکتورهای مختلفی از جمله تکنولوژی سمعک، برند سمعک، مدل سمعک و کیفیت صدای سمعک بستگی دارد. قیمت سمعک از حدود 3 میلیون تومان شروع می‌شود و با افزایش کیفیت سمعک قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.

سمعک چیست؟

سمعک یک وسیله الکتریکی کوچک است که در داخل گوش یا پشت گوش قرار می‌گیرد و به افرادی که دچار کم‌شنوایی هستند کمک می‌کند تا صداها را بهتر بشنوند و بتوانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.سمعک ها دارای انواع کیفیت، تعداد باند و کانال‌های متعددی هستند. با تقویت کننده‌های صدا یا بلندگو‌هایی که افراد در لوازم پزشکی‌ها یا جاهای متفرقه به عنوان سمعک میشناسند از نظر کارایی کاملا متفاوتند ولی از نظر ظاهر شباهت بسیاری دارند.

این وسایل که به عنوان سمعک به شما فروخته می‌شود فقط باعث بلندتر شدن صدا و آسیب به شنوایی شما می‌شوند. برای شنوایی هر فرد به طور اختصاصی تنظیم نمی‌شوند و به مرور باعث بدتر شدن شنوایی میشوند.

سمعک ها ابتدا به صورت آنالوگ بوده‌اند و بعدها به صورت سمعک دیجیتال و درنهایت به صورت سمعک هوشمند در دسترس قرار گرفتند.

تاریخچه سمعک

برای آن که بفهمید سمعک چیست بهتر است ابتدا با تاریخچه آن آشنا شوید.در طول تاریخ معمولا انسان‌ها وقتی با کم شنوایی رو به رو میشدند از یک ابزاری برای بلندتر کردن صدا استفاده می‌کردند. ابداع شیپور‌های شنوایی در تاریخچه سمعک که در قرن 18میلادی اتفاق افتاد از مهمترین مواردی است که حتما باید به آن اشاره کرد. این شیپورها عملکرد درستی نداشتند و در آن زمان تا حدی توانستند رضایت افراد را جلب کنند.

بعدها با اختراع سمعک، در درمان افراد کم‌شنوا تحولی بزرگ ایجاد شد. امروزه در تمام دنیا سمعک ‌ها با توجه به نیازهای افراد و شیوه زندگی و افت شنوایی آن‌ها توسط متخصص شنوایی شناس (ادیولوژیست) تجویز و تنظیم می‌شود. سمعک باعث زندگی راحتتر و ارتباط بهتر افراد شده و رضایت بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است.

انواع سمعک

انواع سمعک از نظر تکنولوژی شامل سه دسته اصلی، سمعک آنالوگ، سمعک دیجیتال و سمعک هوشمند می‌باشند. تقسیم بندی دیگر انواع سمعک، از نظر شکل ظاهری و نحوه قرارگیری روی گوش است که به طور کلی شامل سمعک پشت گوشی و سمعک داخل گوشی می‌شود. هر کدام از انواع سمعک پشت گوشی و داخل گوشی، در انواع برند سمعک و مدل‌های مختلف سمعک تولید شده‌اند. 

اجزای سمعک

سمعک شامل سه قسمت مهم است:

  • میکروفن
  • مدار پردازنده
  • رسیور

کار میکروفن سمعک، دریافت امواج صوتی براي تبدیل صدا به سیگنال الکتریکی است. قسمت مهم یک سمعک مدار پردازشگر یا بورد سمعک می‌باشد. در مدار پردازنده سمعک تمامی سیگنال‌های الکتریکی دریافت شده از میکروفن پردازش و تقویت می‌شوند. بعد از پردازش و تقویت سیگنال‌ها به وسیله بلندگوی سمعک یا رسیور، دوباره به امواج صوتی تبدیل می‌شوند و به گوش کاربرسمعک میرسند. باتري نیز برای فراهم کردن توان مورد نیاز تقویت کننده مورد نیاز است.

چه کسانی به سمعک نیاز دارند؟

بهترین راه ارزیابی برای اینکه مشخص شود چه کسانی به سمعک نیاز دارند انجام تست شنوایی سنجی است. داشتن علائم زیر نیز نشان‌دهنده‌ی کم شنوایی و نیازمند مراجعه به شنوایی شناس می‌باشد.

  1. در درک کلمات در محیط‌های پر سروصدا مشکل دارید.
  2. در شنیدن صدای محیطی مثل شنیدن صدای پرندگان مشکل دارید.
  3. در شنیدن حروف صامت مثل س، ش، ب، پ... مشکل دارید.
  4. دائما از دیگران می‌خواهید تا صحبت هایشان را تکرار کنند.
  5. فکر میکنید دیگران مدام زیرلب صحبت میکنند.
  6. دیگران به شما می‌گویند کم شنوایی دارید.
  7. صدای تلوزیون یا رادیو را بیش از حد بلند می‌کنید.
  8. صدای افراد را از پشت تلفن خوب نمی‌شنوید.
  9. علاقه ای به شرکت در مکالمات و مجامع عمومی ندارید.
  10. در شنیدن صدای بچه‌ها یا خانم‌ها مشکل دارید.
  11. دچار وزوز گوش (صدای گوش) شده‌اید.

در چه مواردی از سمعک استفاده می‌شود؟

موارد استفاده از انواع سمعک در کم‌شنوایی‌های حسی‌عصبی، انتقالی و یا آمیخته است .وقتی کسی دچار کم‌شنوایی می‌شود و با دارو قابل درمان نیست متخصص شنوایی شناس (ادیولوژیست) با توجه به شرایط فیزیکی فرد، میزان افت شنوایی و سلیقه و بودجه مراجعه کننده برای او سمعک تجویز می‌کند. سمعک‌ها معمولا قادر به درمان عصب شنوایی نیستند بلکه باعث بهبود کم‌شنوایی و جلوگیری از بدترشدن شنوایی فرد و بهتر شدن ارتباط و کیفیت زندگی او می‌شوند.

نمایش بیشتر نمایش کمتر