ساخت قالب سمعک

ساخت قالب سمعک- دلاوا سمعک
ساخت قالب سمعک- دلاوا سمعک

سمعک وسیله‌ای برای بهبود عملکرد شنوایی در افراد کم شنوا است و قالب در واقع بخش اصلی سمعک پشت گوشی است. قالب سمعک به استحکام و ایمنی قرارگیری سمعک در گوش کمک و از نشت صدا و سوت زدن (فیدبک) سمعک جلوگیری می‌کند. از آنجا که شکل گوش در هر فردی منحصر به فرد و متفاوت است و در فرآیند شنیدن و میزان شنوایی او نقش مهمی دارد، قالبگیری سمعک متناسب با آن، تاثیر به‌ سزایی در میزان شنوایی دارد. بنابراین مهم است که قالبگیری توسط یک ادیولوژیست ماهر انجام شود. از این رو در دلآوا سمعک خدمات قالب‌ گیری سمعک به بهترین نحو ارائه و ساخت انواع قالب‌ سمعک، قالب ضد آب و قالب ضد صوت انجام می‌شود.

ساخت قالب سمعک

سمعک وسیله‌ای برای بهبود عملکرد شنوایی در افراد کم شنوا است و قالب در واقع بخش اصلی سمعک پشت گوشی است. قالب سمعک به استحکام و ایمنی قرارگیری سمعک در گوش کمک و از نشت صدا و سوت زدن (فیدبک) سمعک جلوگیری می‌کند. از آنجا که شکل گوش در هر فردی منحصر به فرد و متفاوت است و در فرآیند شنیدن و میزان شنوایی او نقش مهمی دارد، قالبگیری سمعک متناسب با آن، تاثیر به‌ سزایی در میزان شنوایی دارد. بنابراین مهم است که قالبگیری توسط یک ادیولوژیست ماهر انجام شود. از این رو در دلآوا سمعک خدمات قالب‌ گیری سمعک به بهترین نحو ارائه و ساخت انواع قالب‌ سمعک، قالب ضد آب و قالب ضد صوت انجام می‌شود.

ساخت قالب سمعک- دلاوا سمعک
ساخت قالب سمعک- دلاوا سمعک

انواع قالب گوش

انواع قالب گوش

قالب ضد آب

قالب ضد آب برای کسانی که گوش‌های حساسی دارند و مکرر دچار عفونت‌های گوش می‌شوند بسیار مناسب است. استفاده از قالب های ضد آب در شناگران و غواصان و افرادی که پارگی پرده گوش دارند هنگام حمام کردن، از ورود آب به مجرای گوش خارجی جلوگیری شده و مانع بروز عفونت می‌شود.

قالب سمعک- دلاوا سمعک

قالب سمعک

برخی از سمعک‌ها مثل سمعک‌ پشت گوشی BTE و سمعک داخل گوشی به تنهایی قابل استفاده نیستند و به قالب نیاز دارند یا با استفاده از قالبگیری باید پوسته آن‌ها ساخته شود. قالب سمعک علاوه بر انتقال صدا، سمعک را روي گوش نگه داشته و استفاده از آن را برای فرد بسیار راحتتر می‌کند. 

قالب ضد صوت گوش- دلاوا سمعک

قالب ضد ضوت

قالب ضد صوت نقش محافظتی دربرابر صداهای بلند دارد. این نوع قالب محافظ گوش، برای کارکنان واحد حمل و نقل، کارگران عمرانی، کارگران صنایع که در محیطهای پر سرو صدا کار می‌کنند مناسب است. استفاده از قالب ضد صوت برای محافظت از شنوایی در محیط‌های پر ‌سروصدا الزامی است. 

انواع جنس قالب سمعک

قالب سخت سمعک- دلاوا سمعک

قالب سخت سمعک

این جنس قالب‌ با استفاده از مواد فتوپلاستیک ساخته می‌شود. عموم افراد می‌توانند از آن استفاده کنند، تمیز نگه داشتن آن راحت است و دوام و طول عمر زیادی دارد.

قالب نرم سمعک- دلاوا سمعک

قالب نرم سمعک

این جنس قالب با استفاده از سیلیکون ساخته می‌شود به نسبت نرم‌تر است و چسبندگی آن به گوش بیشتر می‌باشد. قالب نرم برای کودکان انتخاب مناسبتری است و برای کم شنوایی شدید تا عمیق بسیار کاربردی است.

تنوع رنگی قالب سمعک

قالب‌های سمعک تنوع رنگی و ظاهری زیادی دارد و می‌توان آن‌ها را در رنگ‌های مختلف سفارش داد. بهتر است رنگ قالب هر گوش با گوش دیگر متفاوت باشد تا هنگام استفاده، به راحتی وسریع گوش راست و چپ از یکدیگر تشخیص داده شود. برای کودکان نیز قالب‌های سمعک رنگی جذابیت بیشتری دارند و تمایل آن‌ها به استفاده از سمعک بیشتر می‌شود. به دلیل اینکه کودکان در سن رشد هستند و دائما سایز گوش آن‌ها تغییر می‌کند و باید قالب گیری جدید انجام شود، تغییر رنگ قالب باعث تنوع برای آن‌هاست.

مراحل ساخت قالب سمعک 

قالب گیری سمعک یک فرآیند سه مرحله ای و بدون درد است:

معاینه گوش
بررسی و معاینه گوش مرحله اول قالبگیری سمعک است. شنوایی شناس با استفاده از اتوسکوپ داخل گوش فرد را بررسی می‌کند تا از تمیز بودن مجرای گوش و سالم بودن پرده گوش فرد اطمینان حاصل شود.
استفاده از مسدودکننده
ادیولوژیست بعد از معاینه گوش، یک جسم کوچک پنبه ای یا ابر کوچک را به منظور مسدود کردن مجرای گوش با دقت وارد گوش می‌کند.تا هنگام تزریق مواد قالب، جلوی پیشروی بیش از حد آن را بگیرد و به پرده گوش آسیبی نرسد.
 ساخت قالب اولیه
خمیر قالبگیری با مقدار مناسبی از مواد سفت‌کننده مخلوط و مواد به وسیله سرنگ مخصوص به داخل گوش تزریق می‌شود. بعد از اینکه که کامل خشک شد ادیولوژیست به آرامی قالب را از گوش خارج و قالب آماده است.

چگونه قالب سمعک پشت گوشی را تمیز کنیم؟

 

  •  بهتراست هفته ای یک الی دوبار قالب سمعک پشت گوشی شسته شود و روزانه با استفاده از برس مخصوص تمیز شود.
  • ابتدا شلنگ قالب را با احتیاط از هوک سمعک جدا کنید.
  • قالب و تیوپ با آب ولرم شسته شود و سپس به مدت ده دقیقه داخل محلول آب و صابون قرار دهید تا جرم های آن خارج شوند.
  • سپس آبکشی کنید و با دستمال آن را خشک نمایید، قبل از اتصال به سمعک باید رطوبت داخل آن کاملا خشک شود.
  • بعد از آن قالب را در جهت گوش به هوک سمعک متصل کنید.

انواع مدل‌های قالب سمعک

 

قالب سایز CIC

قالب CIC یا Completely-in-canal به طور کاملا مخفی درون گوش قرار می‌گیرد و از بیرون دیده نمی‌شود. این نوع قالب ‌ها قدرت انتقال صدای سمعک را افزایش می‌دهند. هنگام تجویز سمعک برای درمان کم شنوایی ملایم تا متوسط قالب‌های CIC مناسب و کاربردی هستند و بیشتر برای افراد بزرگسال از این نوع قالب  استفاده می‌شود.​

قالب سایز کانال (Canal)​

قالب سایز کانال از قالب CIC کمی بزرگتر هستند و به صورتی ساخته می‌شوند که از بیرون قابل دیدن نباشند. این نوع قالب کاملا به اندازه گوش فرد ساخته می‌شود و به طور دقیق در کانال گوش قرار می‌گیرد. قالب‌ سایز کانال را می توان در رنگ‌های مختلفی ساخت که در دلآوا سمعک بطور کاملا حرفه‌ای انجام می‌شود.

قالب سایز شل (Shell)

قالب سایز شل تمام صدف گوش فرد را پر می‌کند و قسمت مارپیچ لاله گوش نیز جز قالب است. البته قالب شل تو پر ساخته می‌شود و وزن بیشتری نسبت به قالب‌های دیگر دارد. این نوع قالب برای افت شنوایی‌های ملایم تا شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل اینکه قسمت بیشتری از گوش را می‌پوشاند انتقال صدای بهتری دارد و برای افت های شدید بسیار کاربردی است.

قالب سایز نیمه شل

(Half Shell)​

قالب نیمه شل سایز کوچکتری نسبت به قالب شل دارد. قسمت مارپیچ گوش شامل آن نمی‌شود و نیمی از صدف گوش را پر می‌کند. این نوع قالب برای کم شنوایی های ملایم تا شدید مناسب است و استفاده از آن آسان است. کاربرد قالب نیمه شل برای جلوگیری از هدر رفتن امواج صوتی و همچنین برای کاهش بازخورد صداها است.

قالب Thin Tube

قالب thin tube یا لوله نازک برای سمعک‌های پشت گوشی ظریف و RIC طراحی می‌شود و در امتداد لوله، پروب یا قالب داخل گوش قرار می‌گیرد. استفاده از این نوع قالب بسیار راحت است و از بیرون زیاد دیده نخواهد شد.

قالب مدل اسکلتون 
(Skeleton)

قالب مدل اسکلتون قسمت بیرونی گوش را برای قراگیری بهتر قالب روی گوش و عدم فیدبک، پر می‌کند. اما برای اینکه این نوع قالب‌ها دید کمتری داشته باشند و سبک‌تر باشند وسط آن را کمی خالی می‌کنند. این مدل قالب از نظر ظاهری توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده و بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم درباره قالب گوش و قالب سمعک

 

  • قالب را نباید با دست آلوده به مواد روغنی و براده آهن لمس کرد، زیرا سبب بروز آلرژی و خارش و مشکلات پوستی در مجرای گوش می‌شود.
  • برای تمیز کردن قالب توصیه می‌شود در جعبه، دستمال تمیز مخصوص به آن قرار دهید و استفاده کنید.
  • در پایان روز پس از خارج کردن قالب از گوش ، بهتر است آن را تمیز کنید و با آب ولرم و کف صابون شستشو دهید.
  • قالب را با مواد شیمیایی مثل الکل, بتادین و غیره به هیچ وجه تمیز نکنید.
  • قالب های سمعک و قالب های گوش مادام العمر نیستند، و عمر مفیدآن‌ها از 6 ماه تا دو سال است.
  • چون کودکان درحال رشد هستند و شکل و اندازه‌ی مجرای گوششان به سرعت تغییر می‌کند، باید قالب گیری در فاصله زمانی کوتاه انجام شود.
  • قالبی مناسب گوش فرد است که مجرای گوش را کاملا پر کند و هیچگونه نشتی در آن وجود نداشته باشد.

با ما تماس بگیرید

سوالات رایج

پرتکرار ترین سوالات شما درباره قالب سمعک

تعویض قالب سمعک بهتر است هر 6 ماه یک بار انجام شود. به دلیل استفاده روزانه از سمعک بعد از مدتی شلنگ قالب خشک و یا پاره می‌شود و در کیفیت صدای سمعک تاثیر می‌گذارد.

قیمت قالب سمعک گوش و انواع قالب ضد آب و ضد صوت با یکدیگر متفاوت است و با توجه به شرایط مراجع برای او تجویز می‌شود. قیمت قالب گوش از حدود 220 هزار تومان شروع می‌شود.

قالب ضد آب برای پرده گوش پاره بهترین گزینه است. آب به هیچ عنوان نباید وارد گوش این افراد بشود زیرا سبب عفونت و آسیب به استخوانچه‌های گوش می‌شود. برای تهیه انواع قالب باکیفیت می‌توانید به دلاوا سمعک مراجعه کنید.

بعضی افراد قالب گوش آماده از داروخانه تهیه می‌کنند که کارایی چندانی ندارد. بهتر است برای تهیه قالب گوش به کلینیک‌های شنوایی مراجعه کنید تا قالب به صورت اختصاصی دقیقا از روی گوش شما ساخته شود و بهترین کارایی را داشته باشد.

در دلاوا سمعک برای افرادی که قصد تهیه سمعک دارند ولی امکان مراجعه حضوری ندارند، قالبگیری سمعک در منزل نیز انجام می‌شود. کافیست با شماره های موجود تماس بگیرید تا هماهنگی لازم انجام شود.

تعمیر قالب سمعک باید توسط شنوایی شناس انجام شود. در صورتی که خرابی جزئی باشد قالب تعمیر خواهد شد ولی در صورت شکستگی یا تغییر رنگ قالب نیاز به قالبگیری مجدد و ساخت قالب جدید می‌باشد.

تعویض شلنگ قالب جزو رایج‌ترین تعمیرات سمعک می‌باشد و معمولا زمان‌بر نیست. برای قالب سیلیکونی ادیولوژیست می‌تواند تعویض قالب را در مطب انجام دهد ولی معمولا برای قالب سخت باید به لابراتوار فرستاده شود.

تهیه سمعک بدون قالبگیری در دلآوا سمعک انجام می‌شود. سمعک پشت گوشی ریک و سمعک نامرئی پیش ساخته نیاز به قالبگیری ندارند و در صورتی که این مدل سمعک‌ها افت شنوایی شما را پوشش دهد می‌توانید در مدت کوتاه تهیه کنید.