انواع کم شنوایی

انواع کم شنوایی - دلآوا سمعک

از دست دادن حس شنوایی از مشکلات شایعی است که می‌تواند برای یک فرد اتفاق بیوفتد و زندگی او را تحت تاثیر قرار دهد. با انجام تست‌ شنوایی سنجی می‌توانید به صورت دقیق از وضعیت شنوایی خود مطلع شوید. اگر شما یا اطرافیانتان مشکل شنوایی دارید، احتمالا درمورد کم شنوایی و انواع آن سوالاتی داشته باشید. ما در این مقاله سعی داشته‌ایم برخی از اطلاعات پایه برای درک انواع کم شنوایی و ارتباط موثر آن با سمعک هوشمند را شرح دهیم.

انواع کم شنوایی 

برای مشخص شدن نوع و مقدار کم شنوایی و راه درمان، فرد کم شنوا باید ارزیابی‌های کامل شنوایی را انجام دهد. این ارزیابی‌ها شامل تست ادیومتری تن خالص، تست گفتاری و همچنین تمپانومتری می‌باشد. درصورت وجود مشکلات تعادلی و سرگیجه، ممکن است تست‌های سرگیجه نیز لازم باشد. در بیمارانی که مشکل صدای گوش دارند نیز ارزیابی کامل وزوز گوش انجام می‌شود. در نهایت براساس ارزیابی‌های فرد راه درمان مشخص می‌شود. در صورت نیاز توسط ادیولوژیست برای فرد سمعک مناسب تجویز می‌شود. به طور کلی سه نوع کم شنوایی وجود دارد:

  1.  کم شنوایی انتقالی
  2. کم شنوایی حسی-عصبی
  3. کم شنوایی آمیخته
انواع کم شنوایی - تست شنوایی دلاوا سمعک

کم شنوایی انتقالی

بیماری‌هایی که مانع انتقال مکانیکی صدا از گوش میانی به گوش داخلی می‌شوند، کم شنوایی انتقالی را بوجود می‌آورند. این نوع کاهش شنوایی می تواند در اثر انسداد مجرای گوش خارجی یا هر نوع اختلالی دیگری که انتقال صدا از گوش میانی به حلزون گوش را کاهش میدهد ایجاد شود و سبب کاهش بلندی صدا می‌شود. فرد دارای این اختلال برای شنیدن صدا انرژی بیشتری لازم دارد، اما اگر صدا به اندازه کافی بلند باشد گوش ها به طور طبیعی می‌شنوند. به طور کلی، پس از مشخص شدن علت کم شنوایی انتقالی می‌توان به صورت کامل یا جزئی مشکل شنوایی را درمان کرد. پس از اتمام درمان پزشکی میتوان از سمعک استفاده کرد. سمعک در تصحیح نقص باقی مانده شنوایی بسیار موثر است.

کم شنوایی حسی عصبی

نوع دیگری از کم شنوایی با نام کم شنوایی حسی عصبی شناخته می‌شود. برای بهتر مشخص شدن نوع آن می‌توان آن را به دو بخش حسی و عصبی تقسیم کرد. در ارزیابی‌های کامل ادیومتری و آزمون‌های تکمیلی شنوایی می‌توان نوع حسی یا عصبی آن را مشخص کرد حتی اگر هر دو همزمان در یک گوش وجود داشته باشند. به کم شنوایی عصبی، کم شنوایی رتروکوکلئار یا کم شنوایی پس از حلزونی نیز می‌گویند. کم شنوایی حسی عصبی از اختلال عملکرد عصب شنوایی و یا گوش داخلی منشا می‌گیرد.

گاهی اوقات نیز نمی‌توان دلیل کاهش شنوایی حسی عصبی را مشخص کرد و این نوع به درمان‌های پزشکی معمولی پاسخ مناسبی نمی‌دهد. معمولاً دائمی و غیرقابل‌برگشت هستند و مانند کم شنوایی انتقالی سبب کاهش بلندی صدا می‌شود. گاهی ممکن است درصورت بلندتر شدن صداها اعوجاج ایجاد شود، به این معنی که صداها شنیده می‌شوند اما تشخیص و درک گفتار ضعیف است. هنگامی که هیچ درمان پزشکی دیگری وجود نداشته باشد، برای درمان کم شنوایی حسی-عصبی از سمعک استفاده می‌شود.

کم شنوایی آمیخته

کم شنوایی آمیخته شامل هردو نوع حسی-عصبی و انتقالی است. بنابراین، علاوه بر کم شنوایی برگشت‌ناپذیر، اختلالی در مکانیسم گوش میانی نیز وجود دارد که باعث کاهش بیشتر شنوایی می‌شود. بخش انتقالی کاهش شنوایی ممکن است قابل درمان و برگشت پذیر باشد اما جزء حس- عصبی به احتمال زیاد دائمی است. سمعک می تواند برای افراد دچار کم شنوایی آمیخته یا مختلط نیز مفید باشد.

کم شنوایی یک طرفه درمان - دلآوا سمعک

کم شنوایی یک گوشی(یک طرفه)

کاهش شنوایی در یک گوش را کم شنوایی یک طرفه یا ناشنوایی یک طرفه با عنوان SSD یا UHL می‌نامند. کم شنوایی یکطرفه بسیار شایع هستند و میلیونها نفر را در جهان درگیر کرده است. معمولاٌ ناشی از عفونت‌های ویروسی، بیماری منیر، آسیب‌های سروگردن یا انجام جراحی برای برداشتن تومور مغزی ایجاد می‌شود. این نوع کاهش شنوایی علائم متفاوتی دارد. علاوه بر ضعف شنوایی در یک سمت، مشکل در جهت یابی صدا نیز وجود دارد. این مشکل بخصوص در زمان عبور از خیابان و یا در ترافیک بسیار خطرناک است.

تحقیقات ثابت کرده افرادی که دچار کم شنوایی یک طرفه هستند اغلب با مشکلات زیر مواجه می‌شوند: تحریک پذیر، تحت استرس، عصبی و مضطرب هستند. از سردرد رنج می‌برند و از نظر اجتماعی منزوی‌اند. به نور حساس‌اند و در جاهای پرنور دچار سرگیجه می‌شوند. قادر به تشخیص جهت صدا و تشخیص عمق صدا و جداسازی صداها نیستند. پیش فعال اند، با صدای بلند صحبت می‌کنند و اغلب دچار افت تحصیلی می‌شوند.

ازدست‌دادن شنوایی یک طرفه علت‌های مختلفی دارد که شایع‌ترین آن‌ها عبارتند از:

    • نوروم آکوستیک: یک نوع تومور است که به عصب شنوایی فشار آورده و در میزان شنوایی تاثیرگذار است.
    • لگنینت: یک اختلال است که گوش داخلی را متورم و تحریک پذیر می‌کند .
    • بیماری منیر: اختلال در گوش داخلی است که در نهایت منجر به ناشنوایی می‌شود .
    • نوروفیبروماتوز نوع 2: یک بیماری ارثی است که سبب رشد غیرقطعی عصب شنوایی می‌شود .
    • اتیت خارجی: التهاب گوش خارجی و کانال گوش
    • سندرم ری: یک اختلال نادر است که اغلب در کودکان دیده می‌شود.
    • عفونت گوش میانی
    • زونا
    • آرتریت
    • نارسایی ورتبرواسالیری
    • آسیب به گوش یا پارگی پرده گوش
    • قرار گرفتن در معرض صداهای بلند یا داروهای خاص
    • انسداد گوش
    • تومور
    • عوارض داروهای تجویزی مانند(داروهای شیمی درمانی- دیورتیک‌ها مانند فوروزماید- سالیسیلات(آسپیرین) -آنتی‌بیوتیک‌ها مانند استرپتومایسین و توبرامایسین)

کم شنوایی دوگوشی یا BHL (دو طرفه)

در کم شنوایی دو طرفه (دو گوشی) در هر دو گوش مشکل شنوایی وجود دارد. این مشکل می‌تواند متقارن یا نامتقارن باشد. کم شنوایی یکسان در هر دو گوش را متقارن و هنگامی که یک گوش بهتر از دیگری می‌شنود را نامتقارن می‌گویند. کم شنوایی دو طرفه معمولا در طول زمان با کاهش مقدار شنوایی اتفاق می‌افتد، اما می‌تواند بسیار ناگهانی نیز رخ دهد.

علت کاهش شنوایی دوطرفه:

    • سن
    • در معرض صدای بلند قرار گرفتن
    • وراثت
    • دارو
    • آسیب فیزیکی
    • عفونت

کم شنوایی دوطرفه در بعضی موارد با جراحی درمان می‌شود، ولی در غیراین صورت بهترین راه درمان کم شنوایی دوطرفه سمعک است. بسته به میزان کم شنوایی گوش ها مشخص می‌شود که فرد به یک یا دو سمعک نیاز دارد. افرادی که کم شنوایی دو طرفه دارند، اگر فقط از یک سمعک استفاده کنند در جهت یابی دچار مشکل می‌شوند. صدا از هر جهتی که باشد بیمار صدا را از سمتی که سمعک دارد می‌شنود، بنابراین توصیه می‌شود از دو سمعک استفاده کنند. امروزه در سمعک های هوشمند دو سمعک  بایکدیگر در ارتباط هستند تا شبیه‌ترین حالت به شنوایی دو گوشی طبیعی را ایجاد کنند.

سخن پایانی

کم شنوایی از هر نوعی که باشد قابل درمان می‌باشد. استفاده از سمعک رایج‌ترین شیوه مبارزه و درمان انواع کم شنوایی است. در دلآواسمعک  انواع تست شنوایی، ارزیابی وزوز گوش و تجویز و تنظیم سمعک ارائه می‌شود. در صورت هرگونه سوال جهت انجام تست‌های شنوایی سنجی یا قیمت سمعک از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان دلآواسمعک در تماس باشید.

راه های ارتباط با دلآواسمعک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *